mandag 6. oktober 2008

Tekster - Sorg

Sorg går ikke over.
Den tar bare en annen form.
En sorg ligner på havet.
Til å begynne med er bølgene veldig krappe.
Så kommer dønningene,
men det blir aldri mer havblikk.

- Iben Sandemose


An Angel, in the Book of Life
Wrote down Your Baby's Birth,
And Whispered, as She closed the Book;
Too Beautiful for Earth


Carolas "Jag vill alltid älska":

Jag vill alltid älska
Ingen förstår vart du blev av,
men fast din vagga är en grav,
tror jag du fann en öppen dörr,
som barnen gör,
till rum med änglar att få se,
dom lär dig leka, ser dig le.
Oh, om jag kunde vara med!

Det är dig jag älskar,
det är dig jag älskar,
och en gång ska tystnad
ge upp för sång.
Då ska min tunga
få kraft att sjunga
att inte ett enda barn fick
förgäves liv nån gång.

Ingen är vackrare än du,
för du har himmelsklädnad nu
du som är mammas sorg og skatt,
jag ber i natt:
När du hör vita vingars sus,
bed att två änglar tar ditt ljus
ner till min mardröms mörka hus!

Jag vill alltid älska
jag ska aldri glömma!
En gång ska tystnad
ge upp för sång.
Då ska min tunga
få ny kraft att sjunga
att inte ett enda barn
fick förgäves liv nån gång.

Bortom allt jag drömt
är du nånstans gömd.
Aldri blir du glömd.
Inte ett enda barn
fick förgäves liv nån gång.

Det är dig jag älskar!
Det är dig jag älskar!
Och en gång ska tårar
ge upp för sång.
Ja, då ska min tunga
få ny kraft att sjunga
att inte ett enda barn
får förgäves liv nån gång.

1 kommentar:

Lene sa...

det var et kjempe fint dikt.